Leveringsovereenkomst Vivens Begeleiding

1. Afspraken over de begeleiding

1.1 De begeleiding van Vivens Begeleiding wordt verleend op basis van een maatwerkvoorziening van de Gemeente.

1.2 Jij bent zelf verantwoordelijk voor het regelen van een geldige maatwerkvoorziening. Als je deze hebt, geef je een kopie aan Vivens Begeleiding.

1.3 Jouw doelen en de manier van begeleiden staan in een begeleidingsplan. Dit plan wordt circa eens per half jaar samen met jou bekeken en aangepast als dat nodig is.

1.4 We bespreken jouw wensen voor de begeleiding samen en houden er zoveel mogelijk rekening mee. Deze afspraken worden vastgelegd in het begeleidingsplan en zijn in lijn met het beleid van de gemeente.

1.5 Een belangrijk document, de brochure ‘Welkom bij Vivens Begeleiding’, is aan jou gegeven voordat je deze leveringsovereenkomst hebt ondertekend. Je kunt deze ook opvragen via info@vivens.nl.

1.6 Als je je niet aan de afspraken over de begeleiding houdt, kan Vivens Begeleiding besluiten de begeleiding te beëindigen. In dat geval wordt de gemeentelijke hiervan op de hoogte gesteld.

1.7 Jij en je begeleider werken samen aan de doelen zoals die in het begeleidingsplan staan.

1.8 Als de vertrouwensrelatie tussen jou en je begeleider beschadigd is en niet hersteld kan worden, en er is geen andere passende begeleider of je wilt geen andere begeleider, dan kan Vivens begeleiding de begeleiding stopzetten.

1.9 Wanneer andere zorg (zoals behandeling of beschermd wonen) nodig is, nog niet is gestart, maar wel in het vooruitzicht ligt, kan begeleiding worden ingezet op voorwaarde dat een derde partij medeverantwoordelijk is voor de zorg en dit wordt vastgelegd in het begeleidingsplan.

1.10 Je kunt toegang krijgen tot je dossier en de rapportages.

1.11 Je komt afspraken na of zegt deze minimaal 24 uur van tevoren af. Afspraken die te laat worden afgezegd, kunnen bij jou in rekening worden gebracht tegen het geldende uurtarief van de gemeente.

1.12 Je kunt zoveel mogelijk vragen of problemen uitstellen tot het eerstvolgende begeleidingsmoment. Lukt dit niet dan zoek je samen met jouw begeleider een passende oplossing en leggen jullie dit vast in jouw begeleidingsplan.

1.14 Het aantal uren begeleiding wordt in overleg afgestemd op de afspraken met de gemeente. Tijdens vakanties of feestdagen kan dit aantal uren anders zijn.

1.15 Door het ondertekenen van deze leveringsvoorwaarden geef je Vivens Begeleiding toestemming om contact op te nemen met de gemeente als de begeleiding niet (meer) kan worden uitgevoerd of als er belangrijke veranderingen zijn in het begeleidingstraject.

1.16 Als je ervoor kiest om via WhatsApp met je begeleider te communiceren, geef je via deze weg toestemming voor het delen van je gegevens met WhatsApp (Meta). Vivens Begeleiding is niet verantwoordelijk voor de verwerking van je gegevens door Meta.

2. Bij wijzigingen in de leveringsvoorwaarden

2.1 Bij wijzigingen in de leveringsvoorwaarden ontvang je een e-mail met een samenvatting van de belangrijkste veranderingen en een link naar de nieuwe voorwaarden. Je kunt bezwaar maken door te antwoorden op deze e-mail binnen één kalendermaand. Als je geen bezwaar maakt binnen deze tijd, gaan we ervan uit dat je akkoord gaat met de nieuwe voorwaarden.

3. Rapportage en communicatie

3.1 Alle relevante communicatie tussen jou en je begeleider, zoals e-mails, sms'jes of WhatsApp-berichten, kan worden vastgelegd in je dossier. Dit helpt om een volledig beeld van de begeleiding te hebben en kan nuttig zijn voor toekomstige vragen of situaties.

4. Toegang tot dossier na beëindiging van de begeleiding

4.1 Na het einde van de begeleiding heb je maximaal één maand gratis toegang tot je dossier. Na deze periode is toegang tot je dossier alleen tegen betaling mogelijk, omdat wij hiervoor maandelijks kosten aan de softwareleverancier betalen.

4.2 Als je na deze periode toegang wilt tot je dossier, teken je een verklaring. Deze verklaring kan op verzoek worden opgestuurd naar je. Tijdens deze fase kun je belangrijke documenten uit je dossier downloaden.

4.3 We wisselen alleen informatie uit met derden als daarvoor een toestemmingsverklaring is ondertekend.

5. Gebruik van vertrouwenspersoon en klachtencommissie na beëindiging zorg

5.1 Tot één maand na het einde van de begeleiding kun je nog gebruik maken van de vertrouwenspersoon en de klachtencommissie van Vivens Begeleiding.

6. Reiskosten

6.1 Reiskosten die gemaakt worden tijdens of voor de ambulante begeleiding (zoals €0,36 per kilometer, openbaar vervoer in 2e klas, en parkeerkosten) zijn voor jouw rekening en moeten contant worden afgerekend met je begeleider.

7. Afspraken over administratie

7.1 Vivens Begeleiding registreert alleen gegevens die nodig zijn voor het bereiken van de doelen uit de maatwerkvoorziening en het begeleidingsplan.

7.2 Wij vragen en delen geen informatie zonder jouw toestemming, tenzij de wet of veiligheid dit vereist.

7.3 Als er veranderingen zijn in jouw persoonlijke gegevens, zorgbehoefte of omstandigheden die de begeleiding beïnvloeden, geef je dit door aan jouw begeleider.

8. Veiligheid

8.1 Voor goede en veilige begeleiding worden jouw persoonsgegevens opgenomen in het dossier, in overeenstemming met de AVG-wetgeving.

8.2 Als jij documenten aanlevert, gaan we ervan uit dat deze nodig zijn voor de begeleiding. Ze worden bewaard volgens de AVG.

8.3 Als een medewerker schade veroorzaakt tijdens het werk, is Vivens Begeleiding verzekerd. De verzekeraar bepaalt of de schade vergoed wordt. Schade moet direct worden gemeld aan Vivens Begeleiding via info@vivens.nl.

9. Privacy

9.1 Alle medewerkers van Vivens Begeleiding hebben een geheimhoudingsplicht, tenzij dit jouw belangen of de veiligheid van anderen in gevaar brengt.

9.2 Jouw dossier wordt veilig opgeslagen volgens de AVG. Alleen medewerkers van Vivens Begeleiding hebben toegang.

9.3 De begeleiding kan alleen starten met jouw toestemming.

9.4 Als je vindt dat de gegevens in je dossier niet correct zijn, kun je dat aangeven bij he begeleider.

9.5 Als je wilt dat je dossier eerder dan 15 jaar wordt vernietigd, moet je een formulier ondertekenen. Dit formulier kan op verzoek naar je worden toegestuurd. Als het volgens de wet mag, wordt je verzoek binnen 3 maanden verwerkt.

9.6 Toestemming voor het verwerken van gezondheidsgegevens

Voor een goede begeleiding is het nodig dat we bepaalde informatie over je gezondheid verwerken. Deze informatie helpt ons om de begeleiding af te stemmen op wat jij nodig hebt en om snel te kunnen handelen in geval van een noodsituatie, bijvoorbeeld als je medicijnen gebruikt die gevaarlijk kunnen zijn in grote hoeveelheden.

Door akkoord te gaan met deze leveringsvoorwaarden, geef je ons toestemming om deze gegevens te verzamelen, op te slaan en te gebruiken. Dit doen we alleen om je de juiste zorg te bieden volgens de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), en we volgen hierbij de regels van de privacywet (AVG). Je mag altijd je toestemming intrekken, en dat heeft geen invloed op de zorg die we al gegeven hebben.”

Waarom is dit nodig?

Het is belangrijk dat we weten welke diagnose of gezondheidsproblemen je hebt, zodat we de zorg kunnen afstemmen op wat jij nodig hebt. Ook kunnen we in noodgevallen, zoals bij verkeerd medicijngebruik, snel ingrijpen. Zonder deze informatie kunnen we je niet goed helpen. Daarom vragen we je om toestemming voor het verwerken van deze gegevens.

10. Inzage

Je hebt recht op inzage in je dossier en mag deze gegevens opvragen, kopiëren of downloaden. Je hoeft geen reden op te geven voor inzage.

11. Gedragscode

Wij verwachten dat je op een respectvolle manier omgaat met onze medewerkers. Bij agressief gedrag, intimidatie of discriminatie kan de begeleiding tijdelijk of permanent worden stopgezet.

12. Klachten

12.1 Klachten of opmerkingen bespreek je eerst met je begeleider. Als jullie er samen niet uitkomen, kun je dit melden via de algemene contactgegevens van Vivens Begeleiding.

12.2 Het klachtenreglement en informatie over de klachtencommissie staan op de website.

13. Looptijd en beëindiging

13.1 De begeleiding vindt plaats zolang er een geldige maatwerkvoorziening is afgegeven op naam van Vivens Begeleiding en het niet in conflict is met de leveringsvoorwaarden.

13.2 Als deze leveringsvoorwaarden niet zijn ondertekend of als de afspraken niet worden nagekomen, kan dit reden zijn om de begeleiding te stoppen.

14. Ondertekening

Deze leveringsovereenkomst wordt digitaal ondertekend in MEXTRA door jou en je begeleider (namens de algemeen directeur van Vivens Begeleiding).

UPDATE 13-2-25: ondertekening sinds 1 januari 2025 alleen door de zorgvrager zelf. Begeleider hoeft niet meer te ondertekenen.

15. Toepasselijk recht

Op deze leveringsvoorwaarden is het Nederlands recht van toepassing. Geschillen worden voorgelegd aan de bevoegde rechtbank.